Sri Aurobindo
Una dintre putinele persoane din timpurile moderne care au putut cu adevarat sa aprecieze maretia transformarii divine a umanitatii a fost Sri Aurobindo. In timp ce majoritatea punditilor si leaderilor ortodocsi religiosi au privit scrierile siddhasilor in care se vorbeau despre nemurirea fizica drept un produs al imaginatiei, Aurobindo a incercat timp de 40 de ani sa ajunga la un asemenea stadiu. Nu a sustinut niciodata ca ar face parte din traditia celor 18 siddhasi, dar este evident ca transformarile experimentate de Thirumoolar, Ramalinga, Aurobindo si Mama (principalul discipol al lui Aurobindo) au fost asemanatoare.
Viziunea inspirata a lui Aurobindo a fost exprimata in “Viata divina” si “Sintezele de yoga”, iar experientele sale transformatoare in poemul epic “Savitri”. Ultimele doua lucrari descriu in detaliu stagiile si dificultatiile pe care le implica aceasta transformare. Pentru Aurobindo nemurirea fizica reprezinta un stagiu in evolutia umanitatii. El este un rezultat al transformarii spirituale: punctul culminant al procesului in care Constiinta “Supramentala“ Divina coboara in planurile joase ale constiintei, chiar si la nivelul inconstient al Materiei. Modul in care Aurobindo descrie acest proces de transformare si rezultatele sale se aseamana izbitor cu cel al celor 18 siddhasi si cu cel al lui Ramalinga, in special in ceea ce priveste referintele cu privire la “corpul de aur” sau “luminoscenta aurie”. Profunda sa iubire pentru umanitate precum si orientare a catre problemele lumii fizice si actiunile sale sunt similare cu cele ale siddhasilor.
Aurobindo Ghose s-a nascut in Calcutta, 15 august, 1872. El a sudiat in Anglia de la varsta de 5 ani pana la 20 de ani. Dupa intoarcerea in India, in 1892, Aurobindo a lucrat ca profesor de franceza si de engleza si mai tarziu ca secretar al printului de Baroda. S-a casatorit in 1901. In urmatorii ani, el si-a orientat energia catre idealul de independenta indian. A devenit unul dintre principalii leaderi ai acestei miscari. Englezii l-au acuzat de subversine si a fost trimis la inchisoare, dar a fost achitat dupa un proces pentru lipsa de dovezi.
Intalnirea cu Yogi Lee
In mijlocul acestor activitati politice, pe 30 decembrie 1907, Aurobindo a intalnit un yoghin pe nume Vishnu Bhaskar Lele. A fost prima oara cand aintalnit un yoghin in urma unei cautari. El i-a spus acestuia: “Vreau sa fac yoga, dar pentru actiune, nu pentru sannyasa (renuntarea la lume) si Nirvana”. Cei doi au petrecut trei zile singuri intr-o camera. Lele i-a spus: “Aseaza-te in meditatie, dar nu gandi si fi atent la activitatea mintii tale; vei vedea cum ajung in minte gandurile; inainte de a intra alunga-le departe pana cand mintea va castiga o liniste totala.” Mai tarziu, Aurobindo spunea: “Primul rezultat a fost o serie de experiente cutremuratoare si schimbari radicale in constiinta, care nu au fost niciodata in intentia mea… si care au fost in totala contraditie cu vechile mele idei, determinandu-ma sa vad cu uimire lumea ca fiind un cinematograf urias pe care se misca formele universalitatii impersonale ale Absolutului Brahma”. Aurobindo a intrat in starea de nirvikalpa samadhi sau ceea ce budisti fac referinta ca fiind nirvana, stadiul final al traditiei mistice din intreaga lume, pe care putini l-au atins dupa eforturi deosebite. Dar acest punct a fost inceputul pentru alte experiente extraordinare: “Am ramas in nirvana timp de zile si nopti… in cele din urma am inceput sa ma topesc in Superconstiinta… nici o diminuare s-au cadere din experienta suprema, mai degraba o constanta inaltare si cuprindere a Adevarului… Nirvana in constiinta mea eliberata, a fost doar inceputul realizarii mele, un prim pas intr-o lucrare completa, deci nu realizarea ultima a sufletului sau finalul culminant.”;”Nirvana nu poate fi sfarsitul caii dincolo de care nimis nu mai poate fi explorat…este sfarsitul caii inferioare din Natura inferioara si inceputul Inaltei Evolutii.”
Aurobindo a continuat sa ramana in aceasta stare in timp ce edita ziarele sale zilnice si organiza manifestatii clandestine. Inainte de o asemenea manifestatie, el i-a spus lui Lele despre faptul ca ezita sa tina un discurs. Lele i-a cerut sa se roage, dar el era atat de absorbit de Tacutul Brahman incat nu se putea ruga. Lele i-a spus ca nu conteaza; se va ruga el si ceilalti; nu va trebui dacat sa mearga la manifestatie; sa faca o plecaciune in fata audientei, sa astepte si cuvintele vor veni din alta sursa decat mintea. Aurobindo a urmat aceste instructiuni si “cuvintele au venit de parca erau dictate. Mereu de atunci, discursurile, scrierile, gandurile si activitatile exterioare veneau din aceeasi sursa, dincolo de minte.” Aceasta a fost prima experienta in Supraconstiinta. Discursul sau a fost minunat: “Incercati sa realizati putera care se afla in voi, incercati sa o manifestati in continuu, astfel incat tot ceea ce faceti sa nu fie facut de voi ci de acel Adevar din interiorul vostru… pentru ca voi nu sunteti aceasta, este ceva din interiorul vostru. Ce pot face toate aceste tribunale, toate puterile lumii, Adevarului care este in voi, acel Vesnic, acel Nenescut, Cel fara de Culoare, pe care sabia nu-l poate patrunde si focul nu-l poate arde?... De ce v-ar mai fi teama, daca sunteti constienti de El, care se afla in interiorul vostru?”
Aurobindo a fost arestat de politia britanica a doua oara, in dimineata lui 4 mai 1908. In curtea inchinsorii din Alipore, in timpul unei perioade de exercitii zilnice, o serie de experiente spirituale au adus o schimbare in constiinta sa. El a inceput sa-l vada pe Dumnezeu in fiecare.
Moartea lui Sri Aurobindo
Catre sfarsitul lui noiembrie, 1950, Sri Aurobindo a inceput sa manifeste simptomele unei boli de sange, care a revenit din timp in timp pe parcursul a mai multor ani. In contrast cu ocaziile anterioare, el a spus ca nu isi va mai folosi puterile yogine pentru a se vindeca. Cand a fost intrebat de ce, el a spus: “Nu pot explica, nu veti intelege”. Pe 4 decembrie simptomele au disparut in mod miraculos. Dar tarziu, in acea noapte a devenit evident ca el se va retrage pentru un scop bine definit. Pe 5 decembrie, in 1950, el a decis sa amane aceasta pana cand corpul va arata semne de descompunere. Corpul a capatat o noua stralucire, “o luminoasa mantie de luminoscenta aurie in jurul lui”, dupa cum a fost descrisa de Mama. Multi altii au relatat despre aura aurie din jurul lui. Pentru mai mult de patru zile corpul a ramas intact, cu o persistenta nuanta aurie. Pe 8 decembrie Mama i-a cerut lui Aurobindo, intr-o intalnire oculta, sa se reintoarca la viata, dar el a raspuns astfel conform marturisirii Mamei: “Mi-am parasit acest corp cu un scop precis. Nu il voi lua inapoi. Ma voi manifesta din nou prin primul Corp Supramental construit prin Calea Supramentala.”… “Lipsa de receptivitate a pamantului si a oamenilor” a spus Mama pe 8 decembrie, “este cea mai responsabila pentru decizia lui Sri Aurobindo in ceea ce priveste corpul sau”. Pe 9 decembrie, dimineata, dupa mai mult de 100 de ore, corpul a inceput sa arate primele semne de descompunere si a fost ingropat dimineata, in curtea ashramului.
Scrierile lui Sri Aurobindo continua sa ne furnizeze o viziune pentru evolutia noastra colectiva si importanti indicatori pentru fiecare individ astfel incat sa atingem o transformare divina a vietii.
*** Revoluţia interioară - Antologie de texteAnagarika Govinda, Sri Aurobindo, Osho, Sogyal Rinpoche, Părintele Serafim, Taisen Deshimaru, Ramana Maharshi, Poonja, Krishnamurti, Nisargadatta... Info stoc |
||||